Del 1: Lukket luksus

 

Internasjonale hotellkonsern har erobret kysten flere steder i

Den dominikanske republikk med sine inngjerdede all inclusive-resorter.

I skyggen av den enorme turistveksten er konsekvensene for lokalsamfunnet.

 

Av Vegard Storbråten Øye & Mathias Klingenberg

En turistbuss svinger av den nybygde, firefelts motorveien mot Punta Cana – turistmekkaet på østkysten av Den dominikanske republikk i Karibien. Kilometervis med palmeskog og forsøplede grøftekanter passeres i høy hastighet. Det er lite som minner om paradiset som det lokkes med i charter-katalogene. Løshunder, provisoriske blekkskur og to barbeinte barn som leker med en tom cola-flaske i veikanten forsvinner i støvskyen fra bussen som dundrer forbi landsbyen Friusa. Knapt et øye får det med seg. I kald luft fra aircondition-anlegget, med tilbakelente seter er det i stedet filmen på flatskjermene som tiltrekker seg passasjerenes oppmerksomhet på veien til all inclusive-resortet.

 

BUSINESS MED BISMAK

Langs det som er kåret til noen av verdens vakreste strender har internasjonale hotellkonsern bygget ut all inclusive-resorter på størrelse med små landsbyer. Her er turisme synonymt med hoteller hvor alt er inkludert. Landets turistdepartement regner med at omtrent 99 prosent av turistene er på all inclusive-ferie, og beskriver det som et turisteventyr som gir landet milliardinntekter, rekordvekst og 200.000 arbeidsplasser.

Like utenfor all inclusive-resortenes solfylte ferieparadiser lever

lokalbefolkningen i skyggen av turismen; i fattigdom, utestengt fra egne strender og med et konkurstruet næringsliv. Ulike beregninger, blant annet fra FNs miljøprogram, viser at over 80 prosent av pengene turistene legger igjen i Karibien forsvinner ut av landet.

Dette er historien om hotellimperier med kolonitendenser, turismekollaps,

solbrente turister uten lommebok og lokale dominikanere med knuste drømmer. En reise gjennom paradisets syklus - fra oppdagelse og vekst til klimaks og kollaps. Alt fra et land og kultur som er kjent for rom, merengue-rytmer og tanken om mañana, mañana.

 

HIMMEL VED HAVET: Store resorter med all inclusive lokker millioner av turister til Den Dominikanske republikk hvert år.

 

LUKKET LUKSUS

Bussen nærmer seg målet. Flere meter høye gjerder og murer strekker seg langs veien. Kun avbrutt av innkjørsler sperret med strengt bevoktede porter. Bak disse skjuler det seg til sammen 32.000 hotellrom til de store all inclusive-resortene i Punta Cana. Destinasjonen har vokst seg til å bli den største og mest populære i Den dominikanske republikk, og tiltrekker seg over 60 prosent av landets turister.

Et frodig parkanlegg åpenbarer seg idet bussen slippes inn porten. Nyklipte

hekker, palmer, fontener og bygninger som minner om palasser.

– Velkommen hjem - til Paradisus Palma Real, sier den beigekledde pikkoloen

Juan idet han deler ut et glass iskald cava og varm klut man kan vaske hendene med.

Dette er ett av tre hoteller i landet som er kåret til verdens ti beste all inclusive-

hoteller (ekstern lenke) av TripAdvisor. I fjor kom over fire millioner turister til republikken som er på størrelse med Danmark, og var det landet i Karibien med desidert flest turister.

Reportasjen fortsetter under bildeserien

 

Se bildeserie fra innsiden av all inclusive-resortene:

I lobbyen får man panoramautsikt over hva som venter: krystallklart vann og en kritthvit strand som bader i den karibiske solen.

– Følg meg til innsjekk på Royal Service – vårt mest eksklusive og luksuriøse

område, sier VIP-ansvarlig Rosy Batista.

Her inne nyter man godt av alt fra egen lounge og restaurant til privat strand

og egen butler. Alt man ønsker av mat, drikke, snacks, aktiviteter og underholdning er inkludert døgnet rundt.

– Skulle det være noe ringer du butleren med denne, sier hun og deler

ut en smarttelefon.